Bijna zes maanden is Museum Jan Cunen nu gesloten. Een vreemde tijd, maar ook een uitgelezen mogelijkheid nog eens in de eigen collectie te duiken en op zoek te gaan naar nieuwe wegen om kunst te beleven, binnen en buiten de museummuren. Met de heropening in zicht, presenteert het museum trots twee nieuwe tentoonstellingen: Jan Cunen blijft thuis en Willum Geerts | Een mo ment nu. De online opening vindt plaats op 3 juni van 17.00 tot 17.45 uur. Als het museum zijn deuren weer mag openen, betalen inwoners van Oss en de omliggende dorpen - tot eind juli - slechts 5 euro voor een entreeticket.
Collectieverhalen komen tot leven
Wat doet reclameverlichting van Unox in museaal bezit? Wie waren Jan Cunen en Constance, de naamgevers van het museum en de villa? Waarom is Oss dé archeologische schatkamer van Nederland en hoe komt het aan topstukken van Isaac Israels, Thérèse Schwartze en Hendrik Willem Mesdag? Of tijdelijk aan een Piet Mondriaan?
Hoogtepunten uit de collectie, minder bekende vondsten en enkele bijzondere logees vertellen samen vele verhalen. Over de oudste bewoners van Oss en het Maasland, maar ook over de rijke industriële geschiedenis, nauw verbonden met de oud-bewoners van Villa Constance. Over het belang van verzamelen en de kracht van verbeelding en creativiteit, zoals de schilders van de Haagse School, het Nederlands impressionisme maar ook hun hedendaagse collega’s laten zien. Jan Cunen blijft thuis is een afwisselende tentoonstelling voor jong en oud, die past bij deze roerige tijd. Want ook dicht bij huis - zo blijkt - valt nog voldoende te ontdekken. De tentoonstelling is te zien tot en met 16 januari 2022.
Willum Geerts zoekt verbinding met Oss
Ook de nieuwe zomerserie Camping Cunen draait om onverwachte ontmoetingen. ‘Ik ga de stad het museum in trekken en het museum de stad in,’ aldus kunstenaar en oud-Ossenaar Willum Geerts, die invulling geeft aan de eerste editie. Het weerzien met Oss roept veel herinneringen op, geactiveerd door alledaagse details en toevalligheden. ‘Er zijn van die momenten dat alles lijkt te kloppen. Dat elementen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben samenvallen; toevallig en zonder enige logica. Kortstondige magie, die snel vervliegt en opgaat in de chaos van het grotere geheel. Het is de vluchtigheid van het perfecte moment.’
Samen met bewoners gaat Willum in een reeks performances op onverwachte locaties in de stad op zoek naar dat perfecte moment. Laat het zich regisseren, of doet het zich voor als je het niet verwacht? Blijft het ongrijpbaar of kun je zo’n moment vangen? Met de stad als materiaal en speelveld fungeert het museum vooral als database. In een steeds veranderende installatie kondigen momenten zich hier aan en worden momenten uit het verleden ‘bijgezet’. Hier blik je terug én kijk je in de toekomst. Na afloop van een mo ment nu wordt het tijdelijke vereeuwigd in een Stadscompositie: een mo nu ment van en voor Oss. De tentoonstelling is te zien tot en met 26 september.